Sport is belangrijk

Sporten en bewegen
in Smallingerland

Waar hebben we het over?
Sport hoort centraal te staan in de Smallingerlandse samenleving. Sporten en bewegen zijn goed voor je gezondheid. Door sport ontmoet je bovendien andere mensen en leer je omgaan met winst en verlies. Daarom willen we dat onze kinderen al op jonge leeftijd gaan sporten: jong geleerd is oud gedaan. Sportverenigingen hebben een sociale en bindende rol. Daarbij wordt samengewerkt anderen op aspecten als onderwijs en gezondheid. Het vrijwilligerswerk staat onder druk. Dit geldt ook voor sportverenigingen.

Wat gaan we er aan doen en wat heeft u daaraan?

• Vitale sportverenigingen in stand houden is van groot belang.

• De sportbeoefening wordt mede bepaald door de kwaliteit van de accommodaties. Voor goede accommodaties en vitale verenigingen moet de gemeente aandacht hebben.

• Sportverenigingen moeten voor alle kinderen toegankelijk zijn. Wij hebben gezorgd dat basisscholen standaard twee uur gymles geven. Wij willen dat die lessen alleen gegeven worden door vakdocenten.

• Sport is ook iets waar de samenleving trots op is. Wij willen talenten daarom tijdens hun school of studie de ruimte bieden om hun sportdromen waar te maken. Daardoor hoeven ze niet te stoppen met leren, waardoor ze na hun topsportperiode een nieuwe baan in de samenleving kunnen vinden.

• Het nieuwe zwembad moet voor alle doelgroepen beschikbaar blijven.

Wat is ons standpunt: