De provincie Fryslân daagt dorpen en wijken uit om plannen in te dienen voor een uitbreiding van het openbaar busvervoer in de provincie.
De provincie stelt de komende jaren 4 miljoen euro beschikbaar voor initiatieven die een waardevolle aanvulling vormen op het openbaar busvervoer dat Qbuzz vanaf eind dit jaar gaat aanbieden. Initiatiefnemers moeten bij het indienen van een plan rekening houden met een aantal aspecten: toekomstbestendigheid, duurzaamheid, het aantal vrijwilligers en een globale inschatting van de kosten.
Om deze aanpak bekend te maken en om ideeën op te halen, organiseert de provincie zes regionale bijeenkomsten. De eerste vond dinsdagavond plaats in Dronryp voor de regio Noordwest-Friesland. De overige vijf bijeenkomsten worden gehouden in Oosterstreek (20 juni), Beetsterzwaag (2 juli), Balk (3 september) , Burgum (10 september) en IJlst (18 september).
Qbuzz: extra inzet op al sterke buslijnen
Er werden in Dronryp nog geen initiatieven gelanceerd door de aanwezige vertegenwoordigers van de dorpsbelangen. Ze wilden eerst weten hoe het vervoersplan van Qbuzz eruit komt te zien. Ontwikkelmanager Jan Paul Corts uit Heeg gaf daar in grote lijnen een beeld van. Het netwerk van buslijnen blijft grotendeels intact, met als verschil dat de de sterkere buslijnen nog vaker bereden zullen worden: er worden meer en gedurende langere tijd bussen ingezet. Ook komen er meer rechtstreekse verbindingen naar grote onderwijsinstellingen. Het definitieve vervoersplan wordt begin juli bekendgemaakt.
Qbuzz krijgt voor het busvervoer van de provincie jaarlijks ongeveer 48 miljoen euro. Dat is vergelijkbaar met de huidige bijdrage voor de huidige vervoerder Arriva. Toch belooft Qbuzz circa 8 procent meer dienstregelingsuren aan te bieden. ,,Dat kan omdat we denken dat we meer reizigers zullen vervoeren”, aldus Corts.
Succes van wijkauto Westeinde
Ter inspiratie vertelde Peter van der Leij over het wel en wee van de wijkauto (een Renault Zoe) in de Leeuwarder wijk Westeinde. Deze werd 2,5 jaar geleden geïntroduceerd nadat Arriva was gestopt met het busvervoer in de wijk. Werden er in 2022 duizend klanten vervoerd, vorig jaar waren dat er al 2150. Dit jaar staat de teller al op 1232 klanten die per rit 1,50 euro betalen.
Bij de wijkauto zijn negen planners en zeventien chauffeurs betrokken. De Renault Zoe mag alleen in Leeuwarden rijden en het vervoer moet een relatie hebben met Westeinde. Dit jaar is een kleine versoepeling ingevoerd: een ritje naar het crematorium in Marsum is nu ook toegestaan. Van der Leij sprak van een succes. Niet alleen door de toenemende klantenaantallen, maar ook vanwege het sociale aspect. ,,Er ontstaan heel leuke contacten tussen wijkbewoners.”
Opmerkelijk was dat ook enkele vertegenwoordigers van Arriva aanwezig waren. Deze huidige busvervoerder had bezwaar aangetekend tegen de toekenning van de concessie aan Qbuzz. De bezwaarschriftencommissie heeft de provincie echter in het gelijk gesteld. Arriva heeft nog tot 2 juli de tijd om in beroep te gaan.