De Zuiderzeelijn wordt toch weer nieuw leven ingeblazen. Er is in de regio steeds meer behoefte aan supersnelle treinverbindingen van en naar de Randstad. In Noord-Nederland pleiten lokale politici en het bedrijfsleven met klem voor een extra spoorverbinding, die nu ’Lelylijn’ is gedoopt, omdat het een nieuw voorstel is. ProRail steunt de plannen.
Op 1 maart wordt in Emmeloord volgens Van Wegen een symposium over de Lelylijn gehouden om de concrete plannen over deze noordwestlink onder de aandacht te brengen van de landelijke politiek. „Kamerleden zijn uitgenodigd voor de aftrap. Het initiatief krijgt van alle kanten draagvlak. Nu moeten we de provincies en het kabinet meekrijgen.”
Bakker vindt dat de regering ferme keuzes moet maken om de toenemende problemen met bereikbaarheid en huizenbouw structureel op te lossen. „Tot nu toe zijn het vooral dure lapmiddelen binnen de bestaande infrastructuur. Dat geldt ook voor het kwartiertje tijdwinst dat wordt behaald door een paar stations over te slaan en iets harder te rijden. We hebben in Nederland een Deltaplan Mobiliteit nodig.”
Afgelopen vrijdag nog werd er een test gedaan op de route van Groningen via Zwolle naar Den Haag, normaal een treinrit van 2,5 uur. Er ging twaalf minuten vanaf. „Dat zet geen zoden aan de dijk. Forensen gaan dat niet twee keer per dag doen. Anderhalf uur is de grens. En dan met zes keer per uur een intercity in de spits”, stelt spoorexpert Wilfried Jellema, die het witboek North-south rail connect heeft gedeeld met de Provinciale Staten en gemeenten.
Jellema, Bakker en Van Wegen pleiten voor een integrale visie. „Slechts als de gelederen gesloten zijn, kunnen we een vuist maken in Den Haag.” Gedeputeerde Johannes Kramer van Friesland staat sympathiek tegenover de Lelylijn. „Ik moet wel realistisch zijn. Wij kunnen geen drie tot vier miljard, de geschatte kosten, vragen. Pas als de experimenten met versnellen van het huidige spoor spaak lopen, gaan we ons sterk maken voor een Zuiderzeelijn.”
"Veel behoefte aan flitstrein in noorden"
De Zuiderzeelijn staat al decennia op de agenda, maar wordt steeds afgeblazen, omdat hij te duur zou zijn en niet rendabel. „Maar tijden veranderen. De opgaven voor wonen, verstedelijking, ov en klimaat zijn enorm. Zo’n Lelylijn is prima om sneller en schoner te reizen en autofiles terug te dringen”, aldus directeur Freek Bos van reizigersvereniging Rover.
ProRail-baas Pier Eringa is positief over de ambities voor een Lelylijn. „We steken al een miljard euro in het beter bereikbaar maken van het noorden. Dat moet straks op forensenafstand van de Randstad komen, is mijn doel. Spoor is ook aanjager van economische ontwikkeling. Nieuw aanbod creëert vraag.”
NS laat weten vooralsnog vast te houden aan afspraken met de noordelijke provincies voor snellere treinen op het reguliere spoor. „De meningen over een Zuiderzeelijn zijn verdeeld.”