De Lelylijn kan worden opgenomen in het Europese treinnetwerk. De 27 lidstaten van de Europese Unie ondersteunen de aanleg van de Lelylijn. Het Europees Parlement is nu aan zet.
De EU-landen besloten maandagochtend op de Transportraad in de Tsjechische hoofdstad Praag dat de Lelylijn een plaatsje heeft verdiend in het zogenoemde Ten-T-netwerk, de voor de EU belangrijkste internationale spoorlijnen.
De opname van de toekomstige treinverbinding tussen Groningen en Lelystad in het Europese spoornetwerk betekent dat het kabinet en de regionale overheden aanspraak kunnen maken op Europese subsidie. In die speciale pot, CEF-subsidie, zitten miljarden voor de aanleg van nieuwe internationale verbindingen, zowel voor over de weg, het water als het spoor.
Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen (VVD, spoor) staat de Lelylijn door het besluit van de Transportraad ,,letterlijk op de kaart’’. Ze zegt dat er ,,nog heel veel werk te doen’’ is, ,,maar dit Europese besluit helpt ons daarbij en daagt ons tegelijkertijd ook uit echt werk te maken van de Lelylijn’’.
Trein voor lange termijn
Europa onderscheidt drie verschillende Ten-T-netwerken, het kernnetwerk, een uitgebreid-kernnetwerk en een uitgebreid kernnetwerk. De verschillen in de netwerken zit ‘m in het tijdsperiode dat de netwerken moeten voldoen aan de Europese afspraken.
De Lelylijn wordt opgenomen in de het uitgebreide netwerk. Dat betekent dat de Lelylijn in 2050 moet voldoen aan de Europese afspraken die nog moeten worden gemaakt.
Niet alleen de EU-lidstaten beslissen over de opname van de Lelylijn, het Europees Parlement moet nog beslissen over het ‘nieuwe’ Europese spoornetwerk. Begin 2023 wil het Parlement erover debatteren. Dat betekent dat de Lelylijn, bij instemming, eind 2023 als een lijntje op de spoorkaart staat.